Landskapsfotografering

Dag = ljusa och kalla färger.

Solen: Kom ihåg att inte fokusera på solen, kan förstöra linsen! Fokusera därför på något annat på bilden!
Färger: Det blir väldigt ljusa färger om man fotar i dagsljus. Därför skulle något slag av filter, t.ex. detta filter vara bra (mina bilder är utan filter) att använda.
Djup: Försök få ett djup i bilden, antingen genom redigering eller att testa olika inställningar.
Himlen: Den är snygg på många sätt. Antingen är den klarblå eller så är det molnigt. Kan bli riktigt snyggt med ett bra djup. Gråfilter rekommenderas om du vill framhäva en mulen dag.
Redigering: Då man redigerar bilden är det bra att tänka på att färgerna blir naturliga och att inte bilderna blir överexponerade.

Kväll = varma och mörkare färger.

Solen: Om du fotar en solnedgång blir solen ofta bra på bild.  Använd gärna något av ovannämnda filter för att få en bättre ton.
Färger: Varma färger! Lägg på lite värme och fördjupning i redigeringsskedet så blir det bra.
Himlen: Detta gör hela bilden. Var inte rätt för att fota "för högt upp" på bilden, halva bilden kan faktiskt bestå av himlen, i alla fall om tonerna går i orange-rött-lila. Dessutom ser man nyansskillnanderna vilka gör bilden vackrare!
Redigering: Fördjupa och mörka ner, varierar från kamera till kamera, gång till gång, hur bilder blir och ser ut. Det gäller bara att försöka sig fram.

Som jag sagt tidigare, övning ger färdighet! Alla tips är sådana jag använder, och detta är enbart tips. Hur du gör får du själv bestämma! :)

karin

Ohh vilka fina!



kram:)

Jag är fruktansvärt dålig på landskapsfotografering, både att ta bilder och att få tummen ur och gå ut och fota när det "händer" något :P

svar: Tack! Hoppas på det bästa :D

emmelist

guuud så duktig du e på redigera och fota!

Millaaa

jätte fina bilder, bra tips också! :)

fina bilder!:) allt bra?:)

laila

vad bra du fotar :)

jättehärliga bilder hörru! :)



sv: ja men visst var de! :D

AMPELOS

coolt

cissi

vf har du inte länkat till min blogg när jag röstade på dig? jag tkr det var lite dåligt av dig isf...

That Pic

nu har jag berättat men det var inte så farligt.jag sa inte att vi hade tappat den i golvet hehe.fast det borde vara garanti för jag har haft den i 10 månader och pappa har sagt att vi kan skicka ett mejl till kundservicen och annars ska jag köpa en ny ;)

sv: när får man reda på vilka som blivit finalister? :)

sv: okej :]

That Pic

Mm fast jag har ingen kamera när jag ska till Estland..

eller jo syrrans hehe :D



gjort idag?

ronja

vacker den ista bilden är :)

Fia

Sv. Härligt:D

Har fototävling just nu ifall du är intresserad:)

http://femtonfoton.blogg.se/2010/september/foto-tavling-d.html#comment

That Pic

jag med.

vi hade språkval på en annan skola.

kan du finska förresten? :D

That Pic

coolt :D

vilka andra språk kan du?

That Pic

kan du göra mig en tjänst?



kan du skicka en printscreenad bild på din blogg?

behöver till ett inlägg och jag kan inte printscreena med min dator.. ;D

Hej!

Jag och en kompis har en nystartad smyckesblogg. Vi säljer massor av vackra egengjorda smycken till ett bra pris. Just nu pågår även en tävling hos oss där man kan vinna ett vackert smycke från oss! Kika in om du vill!

Mvh Madeleine, Intensive Cravings.

vilka fina bilder!! :D

du har en fin & intressant blogg!!

sv: okej :)

vad är det som gör att du gillar dom mer? :D

sv. Haha, skönt man inte är ensam då :P

my

Sv: jo de kan jag göra! :)

Julia S

åh så vacker bild! :D




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR